
A turbókompresszorok
áramlástani elven működnek, szerkezetük a turbófúvókéhoz hasonló. Nagyobb
nyomás elérésére csak a többfokozatú,
nagy fordulatszámú gépek alkalmasak. Egy
tengelyre több (maximum 10) lapátkereket szerelnek, amelyek az ábra
szerinti közös házban helyezkednek el. |
A gáz az egyes lapátkerekekre
axiálisan lép be, majd a lapátkereken radiálisan áthaladva a vezetőkeréken át a
külső kerület mentén a másik fokozatra kerül, ahol tengely mentén axiálisan lép
be a következő fokozatba és így halad tovább. |
 |
Az utolsó fokozat
csigaházas kiképzésű érintőleges kilépéssel. Az egymás után következő
fokozatok lapátkerekeinek átmérője egyre kisebb, mert a gáz térfogata egyre
csökken. |
A turbókompresszor lapátjai nagy fordulatszámmal járnak,
egy-egy fokozatban csak kis sűrítést adnak. A turbókompresszorokban általában
adiabatikus állapotváltozást tételezünk fel, de a fokozatonként külön hűtött
turbókompresszorokban közel izotermikus az állapotváltozás.
Előnyük a nagy
szállítóképesség, egyenletes gázszállítás, ezért jól alkalmazhatók folyamatos
technológiákban is. Nincsenek nagy lengőtömegeik, szelepeik, súrlódó alkatrészeik,
mint a dugattyús kompresszoroknak. A szállított gáz olajmentes. Közvetlenül
motorról vagy gőzturbináról hajthatók, nincs szükség mozgásátalakító
hajtóműre. (Hajtására hulladékgőz is felhasználható.) Helyigényük lényegesen
kisebb mint az azonos szállítóteljesítményű dugattyús gépeké.
Hátrányuk, hogy korlátozott a
nyomásarányuk, általában kisebb mint a dugattyús kompresszoroké. Hatásfokuk függ a
fordulatszámtól. Zajosak. Nagy gázmennyiséggel dolgozó technológiáknál
alkalmazzák. Szabályozásukat megoldhatjuk a beszívott
gázmennyiségnek a szívótérbe való visszavezetésével (károstér növelése,
megkerülő vezeték beépítése), szakaszos üzemeltetéssel, esetleg fordulatszám
változtatással.  |
|